Sabri Atman från Seyfo Center pekas ut som profitör i ett program på Assyria TV.

I veckans nyhetsprogram som sändes på Assyria TV tisdag kväll ifrågasattes Sabri Atman och hans agerande.

“Om man kallar sig själv för ett forskningscenter under åratal och samlar in pengar för denna påstådda forskning så är det någongång dags att redovisa sitt arbete. Var är den utlovade forskningen? Var är de vetenskapliga artiklarna eller böckerna om folkmordet?”, frågar sig Dikran Ego, debattör och redaktionschef för Assyria TV från minut 59 i programmet.

Seyfo Center heter officiellt Assyrian Genocide Research Center och dess grundare har i en rad intervjuer under många år hävdat att organisationen sysslar med forskning om Seyfo. Detta ifrågasätts nu från olika håll som hävdar att Atman har vilselett många assyrier och har samlat in pengar från individer och organisationer under många år utan att leverera den utlovade forskningen.

I programmet riktas en inbjudan till Atman att medverka i Assyria TV för att bemöta sina kritiker och svara på frågor.

Sabri Atman har gjort sig ett namn som en ambassadör för Seyfo-frågan sedan början av 2000-talet och är direktör för Seyfo Center som han grundade år 2006.